Диего Ривера – биография, творчество и любопитни факти

Диего Ривера (1886-1957) е считан за един от най-влиятелните художници на 20-ти век. Той е творец и общественик със силно изразена социална позиция, който често се противопоставя на традиционните норми в изкуството. Започва да рисува картини още преди да се научи да чете и пише. Първоначално започва да рисува в стил „кубизъм“, впоследствие превключва към „пост-модернизъм“ и постепенно развива своя неповторим стил. Картините и стенописите на Ривера са изпъстрени със социални послания, които са валидни и днес. Неговата активна гражданска позиция и революционни политически възгледи често скандализират силните на деня. Централна роля в изкуството му заема работникът и обикновеният човек, който за Диего е герой. През целия си живот Ривера остава забележително верен на своите принципи, дори това да означава липса на проекти и пари.

Ранни години

Диего Мария Ривера е роден в Гуанаято, Мексико в семейство на средно-заможни интелектуалци. На 10-годишна възраст, започва да учи изкуство в академията Сан Карлос в Мексико Сити. През 1907г. талантът на младия художник е забелязан от управителя на областта Веракруз и Ривера получава стипендия да учи в Европа. Младият Диего заминава за Испания и известно време работи в студиото на Едоардо Чичаро. Там Ривера се увлича по кубизма, като самият той започва да рисува картини, силно повлияни от този стил. През 1909г. се мести в Париж, Франция, където се запознава с бъдещата си първа съпруга Анджелина Белоф. През следващите няколко години те обикалят различни държави в Европа. През това време Ривера взима участие в няколко изложби и се запознава с изтъкнати художници като Пиер Реноар и Поул Сезан, като последният го запалва по пост-модернизма.

Завръщане в Мексико

През 1921г. младият художник се завръща в Мексико. Ривера упорито вярва, че изкуството трябва да е достъпно за всички хора, а не само тези, които имат пари да посещават музеи и изложби. Това е и основната причина Диего да се фокусира върху правенето на рисунки по стените (фрески). Първият му стенопис „Създаването“ (1922г.) в Боливарския амфитеатър в Мексиканския Университет е и първият по-значим стенопис на 20-ти век. Произведението представлява алегорична композиция с митологични и религиозни мотиви и е с обща площ над 1000 квадратни фута, а фигурите са дълги 12 стъпки. Въпреки, че произведението придобива широк отзвук, Ривера не го харесва, намира го за твърде „италианско“ като стил. За разлика от по-късните му произведения, в него не се разчитат политически и идеологически послания.

Между 1923 и 1926г. Ривера продължава с рисуването на фрески. Диего се отличава от повечето си колеги по забележителното чувство към нюансите, впечатляващата палитра от цветове, която използва,  както и изключителното майсторство, което демонстрира в цялостното структуриране на работата си. Стенописът в аудиторията на Националното училище по агрономия в Чапинго (1927г.) е считан за един от неговите най-големи шедьоври. Оригиналността в работата му и спиращите дъха голи женски форми, говорят красноречиво за висотата на неговия талант. Някъде по това време се заражда и любовната авантюра с неговата най-голяма любов, Фрида Кало. През 1929г. Ривера се жени за нея и двойката заминават за Америка, където Диего продължава да създава изкуство. Именно в САЩ той създава един от най-известните си стенописи – 27 фрески озаглавени ,,Индустрията на Детройт“. Стенописът е поръчан от капиталиста Едсел Форд и представлява индустриалния живот в САЩ по това време, но също така от изображенията са видни симпатиите и увлечението на художника към работническата класа. От фреските е видно и вярата на Ривера в новите технологии и научно-техническия прогрес като инструмент, който да подобри жизнения стандарт на обикновените хора

Скандалът със стенописа на Рокфелер

По това време Ривера е един от най-изтъкнатите художници и неговата слава достига до самия Рокфелер. Макар да знае за левите убеждения на Ривера, финансовият магнат решава да наеме талантливия артист, за да декорира центъра на Рокфелер в Ню Йорк. Художникът приема офертата на бизнесмена и предлага да изработи 63-метрово изображение, на което са нарисувани работници, изправени пред кръстопът. Кръстопътят символизира основните мотиви на времето: индустриализацията, научно-техническия прогрес и възхода на капитализма. На първата среща Ривера не споменава нито дума за намерението си да нарисува и портрет на Ленин, заедно с работниците. След като виждат творбата, семейство Рокфелер са силно скандализирани от дързостта на художника и му заповядват незабавно да премахне лика на руския революционер от стената. Своенравният художник обаче отказва. Рокфелер нарежда стената с изображенията да бъде съборена, въпреки протестите на художника и социалните вълнения, които предизвиква решението им. Скандалът предизвиква международен отзвук. По време на разрушаването на композицията, Диего възкликва: „Разрушавайки моите рисунки, Рокфелер извършва акт на културен вандализъм“.

Това събитие не сломява волята на художника. Обратно в Мексико, той решава да пресъздаде творбата си и през 1935г. създава нова версия на „Човек на кръстопът“, този път с името „Човек, командир на вселената“, където освен Ленин, Ривера включва и портрет на Троцки, още един от героите на Октомврийската революция. Малко по-късно самият Троцки ще заживее в Мексико и ще се сприятели с Ривера и жена му. Макар и обичан от милиони хора по света с леви убеждения, революционерът изпада в немилост от съветския режим след смъртта на Ленин заради острия си език. Троцки бяга от СССР и търси политическо убежище в Мексико. Приятелството между художника и революционера обаче не трае дълго – Троцки е твърде влиятелен за да остане жив и през 1940г.  е убит по поръчение на съветските тайни служби. Самият Ривера остава верен на революционното движение и държи на левите идеи до края на живота си.

Великият художник със силна гражданска позиция умира през 1957г. Към момента, някои от най известните му стеописи се съхраняват в Националния Дворец на Мексико Сити и на Националното училище по агрономия в Чапинго.

Източници:

  1. MyHero.com: https://www.myhero.com/DiegoRivera
  2. NotableBiographies.com: http://www.notablebiographies.com/Pu-Ro/Rivera-Diego.html
  3. Wikiart.org https://www.wikiart.org/en/diego-rivera/man-controller-of-the-universe-1934
Badan

Author: Badan

Атанас Йонков е блогър в Походът и съосновател на най-големия български форум за Ексел. В свободното си време ходи на планина и свири на китара.

Препоръчани за вас

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *